Khamis, Mei 14, 2009

RENUNGAN

Hidup kita akan tenang dan bahagia jika kita jelas tiga persoalan pokok dalam hidup ini.

Who am I?
Allah jawab dalam Surah Al-Mukminun 12 – 14, Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari suatu sari pati (berasal) dari tanah. Kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan ) dalam tempat yang kokok (rahim). Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah lalu segumpal darah itu kami jadikan tulang-belulang, lalu tulang-belulang itu Kami bungkus dengan daging, kemudian Kami jadikan dia makhluk yang (bentuk) lain. Maka Maha Sucilah Allah, Pencipta yang paling baik.

Why am I here?
Allah jawab dalam Surah Ad Dzhariyat 56, Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.

Where am I going after this?
Allah jawab dalam Surah Az-Zumar ayat 7, Kemudian kepada Tuhan mu lah kembali mu lalu Dia memberitakan kepada mu apa yang telah kamu kerjakan.

Kita datang sebagai makhluk ciptaan Allah swt untuk beribadah kepadanya dan suatu hari nanti kita akan kembali kepada pencipta kita di hari penghidupan yang sebenarnya. Di sana nanti kita akan persaksikan apa yang telah kita lakukan di dunia ini. Maka bertolak dari situ tidak ada lagi kerisauan kerana setiap apa yang kita lalui dan alami adalah ujian dan cobaan dari Allah swt.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalkan memori lawatan anda disini:------->