Isnin, Februari 07, 2011

Orang mukmin diseru manfaat dunia dengan bijaksana

Daripada Abu Hurairah, katanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Dunia penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir".

Dunia ini harus kita nikmati dangan mengikuti segala perintah Allah dan menjauhi larangan-Nya.Dikatakan dunia adalah penjara bagi mukmin kerana di dunia manusia terdedah dengan pelbagai macam godaan dan ancaman yang mencabar keimanan.

Bahkan apa yang dilarang oleh agama itu selalunya menjadi kesukaan nafsu manusia. Namun, hakikatnya larangan itu demi kebaikan dan kesejahteraan manusia supaya tidak terjebak ke lembah kebinasaan.

Berbeza bagi golongan kafir, mereka bebas melakukan apa saja sehingga akhirnya mereka merosakkan jiwa dan diri sendiri. Inilah hakikat dunia yang akan menjadikan manusia yang alpa tengelam di dalamnya.

Sebab itu selaku orang mukmin diseru memanfaatkan dunia dengan bijaksana iaitu apabila kita berusaha memanfaatkan kehidupan dunia sebagai jambatan menuju ke bahagiaan akhirat, maka Allah akan memberikan kedua-duanya (kebahagian dunia dan akhirat).

Namun, jika kita hanya mengutamakan kehidupan dunia dan melupakan akhirat, maka Allah akan memberikan satu kenikmatan saja iaitu dunia semata sedangkan diakhirat kelak kita mendapat kerugian yang banyak.

sumber e-Hadith JAKIM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalkan memori lawatan anda disini:------->